Deze site functioneert beter en ziet er radicaal anders en beter uit in een browser die web standaarden ondersteunt. Bij gebruik van een dergelijke browser is dit bericht niet zichtbaar. Deze site is evenwel toegankelijk voor iedere browser of Internet device. Mocht u geen dwingende reden hebben om uw huidige browser te blijven gebruiken, bijv. een geldende bedrijfsstandaard, dan wordt u uitgenodigd een moderne browser te installeren door deze link te volgen.

Riders on a Storm Archief : februari 2002

:: zaterdag, 2 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Goed, Beter, Best. Veel te vertellen, delen en misschien zelfs wel een clou. De afgelopen week ben ik aan het stoeien geweest met allerlei ideeën om het bijhouden van deze en andere sites te automatiseren. En dan automatiseren in de zin van tools die het simpel maken om de creatieve energie te uiten. Voorbeeld: een week terug een leuke toertocht gemaakt. Het verhaal was snel geschreven en daarna nog 'even' de foto's bewerken. Onder Linux/Gimp kreeg ik het niet snel genoeg voor elkaar, plug-ins installeren, geen succes, makers mailen etc. Dan maar even handmatig. Uiteindelijk onder Windows shareware tooltje gedownload, thumbnails gemaakt en wat flexibiliteit opgegeven. Daarna nog een formaat bedenken voor de galerie. Stoeien met Javascript, altijd leuk, maar daarna zit je toch vast aan een bepaald formaat. Als er een foto bijkomt of afgaat moet ik weer in de code/HTML duiken om die verandering weer te geven. Allemaal weinig flexibel, wel veel geleerd ondertussen, maar nog geen goed werkende galerie. Ik heb nu maar voor de weg van de evolutie gekozen. Oftewel, het verhaal en de foto's staan er nu, alleen de galerie is in wording. En eigenlijk is het web ook zo bedoeld. Het moet constant niet af zijn, constant in ontwikkeling.

Nog een voorbeeld: Ik blijk niet de enige te zijn met problemen met de schijfremmen. En reken maar dat het schrijven hierover in newsgroups en websites de aandacht trekt van fabrikanten. Binnenkort hoop ik jullie meer te kunnen vertellen over mijn eerste testresultaten met nieuwe blokjes. Als je aan het fietsen bent is het laatste waar je je zorgen over wilt maken of je remmen het bij de volgende (nood)stop ook echt zullen doen. Op weg van 'slecht' naar goed-beter-best.

En dan tenslotte nog een toevoeging aan de Challenge loot. Niet iedereen geniet van het lage van een Hurricane, Taifun of Jester. Daarom is er nu de Mistral. Ik zou zeggen het bravere zusje van de Hurricane met een soortgelijke charme.

Nieuwe Toertocht. Ik ben de volgende alweer aan het voorbereiden. Als ik nu naar buiten kijk is het lente. Het voelt ook zo aan en het is ook het ideale weer voor een tocht. Trek de agenda's en noteer: Zondag 2 maart Toertocht Eindhoven e.o. En als je al staat te trappelen van ongeduld om mee te doen laat me dat dan even weten :-)

| 02:04 [reakties (0)] :: [link]

:: maandag, 4 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Trainingstocht. Afgelopen zondag een korte trainingstocht gereden. Het weer was onwaarschijnlijk mooi en zacht voor de tijd van het jaar. Ook deze keer voerde de tocht door verdWaalre maar deze keer vond ik dan eindelijk de route die ik voorgaande keren niet kon vinden. Het was redelijk druk onderweg met wandelaars en omdat ik nog geen nieuwe bel heb gemonteerd moest ik noodgedwongen gebruik maken van de Air Zound. En als er iets de zondagse rust aan flarden kan scheuren dan is het wel een Air Zound. Toen ik een stel amazones te paard tegenkwam liet ik het echter wel uit m'n hoofd om de Zound te gebruiken. Ik al eens eerder paarden schichtig zien reageren op een ligfiets en dan ben je ineens toch wel heel klein op zo'n iel fietsje. Omdat veel paden ook al aardig opgedroogd aan het raken zijn koos ik nu ook voor de off-the-road tracks. Kleinere versnelling en dan maar ploegen door het gras, zand en gravel. Het was zo warm dat ik nog even overwoog om de zomerzijde van m'n ligkussen te gebruiken.

Herstel. Afgelopen donderdag naar een lezing van Roy Martina geweest. Het ging daarbij onder andere over hoe snel het lichaam kan genezen. Het voorbeeld dat behandeld werd was een botbreuk. Ik besloot naar aanleiding daarvan om mijn mental powers aan te wenden om mijn geschaafde en gekneusde hand de andere helpende hand te reiken. De dag daarop was de kneuzingspijn inderdaad verdwenen en kon ik mijn wijsvinger voor het eerst weer volledig buigen. Allemaal zeer subjectief natuurlijk maar het experiment meer dan waard. Wat als ik nou eens de spiermassa in mijn benen hiermee kan doen groeien....

(voorheen) Wounded Hand

| 02:27 [reakties (0)] :: [link]

:: dinsdag, 5 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Test om het nieuwe commentaar systeem uit te testen

| 01:00 [reakties (0)] :: [link]

van wiel naar woord door | Bryan

Check-up. Vrijdag aanstaande gaat mijn Hurri voor een poliklinische behandeling terug naar de moederschoot. Ik zal haar (hem?) bij deze wellicht emotionele trip begeleiden en aldaar zoveel mogelijk informatie in me opnemen opdat ik haar(hem?) bij terugkeer nog beter kan verzorgen. Oftewel, vrijdag ben ik met mijn Hurri op bezoek bij Challenge. Paul zal dan hoogst persoonlijk aandacht besteden aan het irrationele (dus toch een haar!) remgedrag. Er zullen ook nieuwe testblokjes gemonteerd worden en dan kan het grote evalueren beginnen. Het bezoek valt samen met een oude afspraak om de Challenge-fabriek / atelier eens een keer te bezoeken. Wie weet is het dermate interessant dat er een rondleiding voor meerderen in zit. Ik bedoel brouwerijen, kaasboerderijen, zelfs waterzuivelingsinstallaties hebben Open Dagen en verzorgen rondleidingen. Waarom dan niet ligfietsfabrikanten? Weet er iemand trouwens nog een goede manier om een Hurricane op/aan een Volvo Amazon zonder trekhaak te vervoeren?

| 02:55 [reakties (0)] :: [link]

:: zaterdag, 9 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Challenge bezoek. Gisteren dan toch eindelijk de kraamkamer bezocht alle Hurri's, Taifuns en ander fun spul. Het is een zeer interessant, leerzaam en leuk bezoek geworden. Ik kan nu alleen maar even de samenvatting geven: Indrukwekkend, humor, testrijden en de remmen werken weer. Later meer.

| 03:33 [reakties (0)] :: [link]

:: zondag, 10 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Testrit. Net terug van een heerlijke testrit. Het pure genot van alleen met je lichaam bezig te zijn. Het weer werkte zoals gewoonlijk ook weer mee. Daar waar het gisteren en vannacht voornamelijk aan het regenen en waaien was, brak vandaag in het carnavaleske Brabant de zon door. Maar dat mag geen verwondering meer wekken gezien de deal die ik met de weergoden heb gesloten. Het was weer het korte trainingsrondje van ruim 15 km dat me weer door Waalre voerde waar nu de confetti en slingers op straat lagen.

M'n oren waren natuurlijk gespitst op alles wat met de remmen te maken heeft. Ik heb voldoende remdruk voor en achter maar kan achter toch duidelijk merken dat er een andere remschijf op zit. Het remvermogen achter is iets afgenomen. Ik ben ook nu de plassen niet uit de weg gegaan en heb niet vast kunnen stellen of de remmen hierdoor bleven slepen. Achter zit er een kleine slag in de remschijf maar dat hadden we op de werkbank al vastgesteld. Mogelijk dat die slag er nog uitgeremd kan worden. Als ik al iets hoor dan is dat het enige, de slag in de remschijf achter. Alles werkt dus (nog?) naar behoren en er zullen nog vele ritten volgen onder zwaardere omstandigheden voordat we conclusies kunnen gaan trekken.

Zijstapje. Ik stond dus net na de rit de Hurri af te spuiten toen een van de buurvrouwen voorbij kwam. Verbaasd stond ze te kijken naar de combinatie van mij + ligfiets. Tot nu toe had ze mij alleen nog maar zien lopen of in de Amazon zitten. En dat in de ruim twee maanden dat ik op de Hurri rij! Enfin, ze vroeg of ze er even op mocht zitten voor het gevoel. En gentleman die ik ben, verleende ik haar die gunst. En ze vond het niet eens onprettig zitten, alleen erg wennen. De 2e opmerking die ze plaatste was wel dat er geen rokjes meer gedragen kunnen worden. En ik denk dat dit aspect weleens onderschat wordt als het gaat om de vrouwlijke psyche en de ligfiets samen. Ik vermoed dat er weinig vrouwen zijn die de houding op een ligfiets als flateus ervaren. En dan nu de tip voor de alleenstaande man die alles al heeft geprobeerd: Neem een ligfiets. Gegarandeerd dat je wordt aangesproken, wees selectief in wie je laat rijden op je fiets en toon vooral begrip voor alle beginnersmoeilijkheden. Ook deze heb je weer niet van mij, heb ik nooit gezegd en/of geschreven.

SPD-pedalen. Ik merk dat ik steeds meer ingeklikt rondrij, ook in dorpen en steden. Het gaat nu bijna gedachtenloos en voelt prettig aan. In gesprek met een andere ligfietser legde ik hem uit wat voor mij de voordelen zijn. Hij onderbrak mijn betoog met de vraag of het hem ook meer vermogen zou opleveren. Ik had daar geen antwoord op anders dan dat ik zei dat als hij het nooit zelf probeerde het ook nooit te weten zou komen. Wat is toch die obsessie met Vermogen? Is Comfort een vies woord? Niet iedereen kiest voor een ligfiets om ooit op een dag door de geluidsbarriére te breken, toch? Het was ook meteen het einde van de discussie.

Onderhoud. Na mijn bezoek aan Challenge ben ik terug gekomen met enkele ideeën over onderhoud en hoe je je werkbank comfortabel kunt inrichten om prettig aan je Hurri te kunnen werken. Maar daarover later meer. Ik begin ondertussen het gevoel te krijgen dat er zich wel erg veel 'later' in mijn leven begint te vormen. Oftewel het aantal nieuwe projecten groeit sneller aan dan dat ik de oude goed kan afronden. Even op zoek naar het evenwicht dus.

| 05:46 [reakties (0)] :: [link]

:: maandag, 11 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Hurri op de werkbank, let op de handige steun achterChallenge bezoek update. En dan nu de details van het bezoek aan Challenge. Paul Voerman bleek een zeer geanimeerd verteller. Terwijl mijn Hurri door hem en Peter in de werkplaats onder handen werd genomen leek het vandaag wel Herberg de Soete Inval. Als het niet de telefoon was die overging dan was het wel een leverancier die met de nodige materialen of informatie binnnenviel. Tussen al die gesprekken door schetste Paul uitgebreid de geschiedenis van Challenge, het ontwikkelproces, de logistieke stromen en kreeg ik ook een rondleiding door het bedrijf. Niet alle ruimten waren toegangkelijk omdat daar nieuwe prototypes werden ontwikkeld. Ook Challenge is een succesvol voorbeeld van een Netwerk-economie, waarbij vele partijen samen een product afleveren. De locatie in Apeldoorn bevat in feite alleen de productontwikkeling en uiteindelijke assemblage. De rest gebeurt op andere plaatsen in de regio. En de regio vertaalt zich in dit geval naar deze aardbol.

Remschijven + blokjes. Blinken betekent slijtage tot op het metaalDe remmen. Mijn Hurri werd op de tafel geplaatst en de eerste visuele testen werden uitgevoerd. Zowel de remschijf voor als achter bleek slijtplekken te vertonen als gevolg van metaal-op-metaal remmen. Beide remschijven zijn daarom vervangen. Paul's vermoeden/theorie is dat de aangetaste remschijven de oorzaak kunnen zijn van het verschijnsel dat sommige mensen melden dat de slijtage aan de remblokken steeds sneller verloopt. Bijvoorbeeld dat het tweede setje remblokken veel sneller slijt dan dat je zou mogen verwachten n.a.v. de ervaringen met het eerste setje remblokken.

Remschijven: midden onder de Formula met meer gatenVoor is hetzelfde model remschijf geplaatst als het origineel, de Deore. Achter is een andere schijf geplaatst, Formula, die een veel kleiner remoppervlak heeft. Dit kleinere remoppervlak wordt bereikt doordat er veel meer gaten in de schijf zijn geboord. Dit heeft als logisch gevolg dat de remwerking minder is. Vandaar de keuze voor de achterrem daar die minder belangrijk is dan de voorrem op een ligfiets. Diezelfde gaten zorgen er ook voor dat er (hopelijk) minder vuil op de schijf zelf gevangen wordt. Daarnaast is de remdruk achter ook wat verlaagd.

Paul bezig met de remblok inspectieDaarnaast is er ook nog een extra variabele toegevoegd aan het hele experiment. Zowel voor als achter wordt een asymetrische remblokjes compound test uitgevoerd. Dit is hoogspraak voor dat er links en rechts in de remschoen verschillende remblokjes worden gebruikt. Aan de ene kant Shimano's en aan de andere kant ECB blokjes met een andere compound. In theorie zou dit kunnen betekenen dat de remschijf bij het remmen scheef wordt getrokken. Immers de linker en rechter remschoen remmen niet evenveel.

Steunen bekend uit de wielersportUit de inspectie kwamen nog andere zaken naar boven. Bij de remblokjes van Shimano wordt de compound o.a. op z'n plaats gehouden door twee kleine staafjes die een gedeelte in de compound steken. Als de compound dus (te)veel afslijt komen deze metalen staafjes in contact met de remschijf zelf. Bij het remblokje van ECB zijn er ook soorgelijke staafjes alleen dan net andersom. Oftewel de staafjes bevinden zich op de achterkant van de compound, zijn van hetzelfde materiaal als de compound, en steken door gaten in het remplaatje. Dit houdt de compound ook op z'n plaats alleen is er geen gevaar voor metaal-op-metaal remmen. Tenminste, eerst moet de volledige compound laag weggesleten zijn en daarna treedt dat gevaar op.

Paul bellend en inspecterendOok opmerkelijk was dat de remschoentjes links en rechts niet even hard afgesleten waren. In theorie is dit niet mogelijk daar de Shimano's MB-525 symetrisch op de remschijf worden geduwd. Maar dat is dus de theorie. Paul staat in direkt contact met de engineers bij Shimano en die mogen hier mooie antwoorden en zo mogelijk nog mooiere oplossingen op/voor gaan verzinnen. Het testrijderschap houdt in dat ik de komende tijd regelmatig verslag uitbreng van mijn bevindingen. Ik ben nog wel benaderbaar en bereikbaar voor het gewone publiek en ik beloof bij deze dat ik altijd die gewone jongen zal zijn en blijven die ik nooit ben geweest. Yeah, right.

Paul's eigen Hurri met voorveringVoorgeveerde Hurricane. Of eigenlijk, een Hurricane met voorvering. Op het plaatje hiernaast staat de Hurri van Paul zelf. Dit model heeft een voorvork met vering. Ik heb even een kort proefritje mogen maken en moest echt m'n best doen om een verbetering vast te kunnen stellen. Sterker nog, ik vond het allemaal een beetje stug. Terug in de werkplaats bleek de achtervering niet te werken. Ook dit bleek een klein wondertje der techniek te zijn, namelijk een luchtvering. Die werd rap vervangen en een nieuwe testrit kon beginnen. Aaaaaah, now that is the difference that makes the difference. Met zowel voor als achter vering is het rijden op de Hurri toch een heel andere ervaring. Je gaat vanzelf kuilen en gaten zoeken om de grenzen te verkennen. Het gevoel is even wennen in snel genomen bochten. Het is het type luxe dat als je er eenmaal aan gewend bent niet snel meer zou willen opgeven. De luchtvering komt in twee versies: standaard of met instelbare demping. Met de laatste kun je dan zelf kiezen voor zacht Amerikaanse geveerd, Alfa Romeo hard en alles daar tussenin. Ook deze luxe heeft z'n prijskaartje, dus credit card meenemen. Er rijden er al een aantal van rond in Nederland. Dit, van die vering voor, geldt allemaal overigens alleen nog maar voor de bovenstuur versie. De onderstuur is ontwikkeling. Gelukkig maar, ik was even bang dat mijn onderstuur Hurri niet meer State-of-the-Art was :-)

Al met al een zeer geslaagde middag bij Challenge. Nu eens kijken hoe de remmen zich gaan houden.

| 11:16 [reakties (0)] :: [link]

:: dinsdag, 12 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Onderhoud. Ik ben begonnen met het vastleggen met mijn ervaringen als het gaat om het onderhoud van mijn Hurri.. Ik geloof niet dat dit onderhoud zo specifiek anders is dan bijvoorbeeld voor ander model ligfiets, of ander type fiets. Maar ik kan er natuurlijk met mijn beperkte ervaring helemaal naast zitten. Daarom ook de uitnodiging om iets toe te voegen als je een andere of betere manier weet voor het een of ander.

Mijlpaal. Of eigenlijk kilometerpaal. Vandaag ben ik de 500 km gepasseerd (afstand, niet snelheid). En dat voelt goed en is reden voor een klein feestje. Nu weet ik wel dat er bikkels zijn die deze afstand wekelijks overschrijden maar het is dan ook mijn feestje. En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een kinderlijk plezier ervaart bij kilometerstanden als 444, 500, 777, 999, enz. Toch?

Mailing list. Weer een nieuwe service toegevoegd. Wanneer je op de hoogte gehouden wil worden van de komende toertochten (data, vertrektijden, afstanden, verzamelplaats, route, kosten, enz) dan kun je je nu aanmelden bij de Toertocht mailing list. Je ontvangt dan maandelijks informatie over de eerstvolgende toertocht. Het is geen discussie forum dus je loopt niet het gevaar dat je mailbox overstroomt. Je loopt wel het gevaar dat je onbedwingbaar enthousiast raakt en dat we elkaar bijgevolg in het 'echt' gaan ontmoeten, genietend van een mooie tocht. Aah, welkom en tot dan. (voor de twijfelaars, de permanente link naar de Toertocht mailing list bevindt zich hiernaast.)

| 09:45 [reakties (0)] :: [link]

:: donderdag, 14 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Innovatie en leren. Ik kan uren bezig zijn met een probleem en daar dan weer een subprobleem van. Bijvoorbeeld, ik voel aankomen dat er heel wat foto's geschoten en gegenereerd gaan worden op de komende mooie toertochten. Ik had die ervaring ook al bij de laatste toertocht. Nu is het handmatig editen van zeg 10 foto's niet zo'n groot karwei. GNU/Linux, GIMP, Quanta+, KBear, Opera, Blogger zijn dan de programma's die me in staat stellen om daar een verhaal van te maken. Ondertussen komt er dan ook nog JavaScript, PHP, CSS en HTML voorbij. En dat allemaal voor een kort verhaaltje met een paar foto's. En dan worden de foto's talrijker, de verhalen worden langer en ook talrijker en voor je het weet besteed je meer tijd aan documenteren dan echt beleven.

Daarom ben ik altijd op zoek naar manieren om zaken te automagischeren. Nee, geen spelfout. Foto's in een directory droppen. Gallerymaker draaien, edited foto's laten uitspugen. Deze foto's in server directory droppen, HTML laten genereren. En we zijn al op de helft. Verhaal zelf schrijven of laten schrijven, foto's bij tekst zoeken. Koppelen, plaatsen, klaar! En onderweg loop ik dan tegen de nodige problemen aan. En als je dan om 2 uur 's nachts dan de oplossing ziet, geeft dat zo'n rush, zo'n kick, dat ik dan maar besluit tot 4 uur door te gaan om het volgende probleem op te lossen. Aaah, de euforie van problemen oplossen!

Slijtage. Dichter bij huis. Op de Hurri zitten een aantal kunststof kettinggeleidingsbuizen die er o.a. voor zorgen dat jij (en het frame) niet van onder tot boven onder de kettingsmeer komt te zitten. De bovenste van die buizen of hulzen tikt tegen het frame aan. Nu is dat niet te voorkomen en dus is het alleen maar slim dat die huls er zit. Het is natuurlijk wel zo dat dat tikken en schuren uiteindelijk z'n effect heeft op de lak van het frame. Bij Challenge hebben ze dat ook onderkend en dus is er op de plek waar frame en huls elkaar tegen komen een zwarte beschermings-sticker op het frame geplakt. Het moment is nu daar dat de sticker al zover afgesleten is dat de lak weer vrij is gekomen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan is gelopen. Ik ben dus op zoek naar een permanentere oplossing om de lak te beschermen. Ik bedoel, ik kan wel iedere twee maanden een nieuw stickertje erop plakken maar er is vast een automagischere manier waar je geen omkijken meer naar hebt. Nu ik dit typ krijg ik ineens het idee om een tweetal tie-wraps om de frambebuis te bevestigen op die plek. Zijn ongetwijfeld slijtvaster dan het plastic van de sticker. Wie heeft er nog andere/betere ideeën?

| 12:12 [reakties (0)] :: [link]

:: zondag, 17 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Onderhoudsdag. Ik heb er al vaak over gefantaseerd en geschreven maar nu is het dan toch eindelijk waarheid geworden. De (eerste?) Onderhoudsdag gaat plaatsvinden op zaterdag 30 maart a.s in samenwerking met 'de liggende hollander' in Eindhoven. Alle informatie over deze workshop over het onderhoud van je ligfiets vind je hier. Ik vind het moeilijk om hierover niet te jubelen, maar laat ik volstaan met te zeggen dat dit een van die dingen is die je later aan je kleinkinderen vertelt en dat ze dan vol bewondering naar je opkijken. Wauw opa/oma, was jij daar echt bij? Zoiets dus.

Weg. Ik ben een weekje weg voor m'n eigen kleine Olympische Winterspelen in de sneeuw. Ja, ik zal jullie ook missen, maar ik weet niet of ik daar tijd voor krijg om bij stil te staan. Tot dan.

| 07:20 [reakties (0)] :: [link]

:: zondag, 24 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Terug. Na een heerlijke en enerverende week in de sneeuw nu dan weer terug. Ik hou eigenlijk niet eens van wintersport, of eigenlijk, skiën. Dat geklungel met latten die over elkaar heen kunnen schuiven, het onnatuurlijke hangen naar het dal toe en vechten met sleur-liftjes om in het spoor te blijven en nog zo'n gevecht om stijlvol sleepstangen op tijd los te laten. Dit is een mooie samenvatting van mijn eerste dag in de sneeuw. De dagen daarop heb ik het snowboarden leren ontdekken en hier kreeg ik het wel warm van. Lekker natuurlijk naar de berg hangen, speed en zoveel meer plezier. Het gevecht met de liftjes is er alleen maar interessanter op geworden. Gelukkig mag ik over een paar weken weer. Nee, niet decadent, het Universum heeft het gewoon goed met me voor en vice versa.

Onderhoudsdag. Heb stiekum in de sneeuw toch een keer aan het ligfietsen moeten denken. Zo'n moment van inzicht wat je weleens tijdens het douchen hebt of gewoon als je iets totaal anders aan het doen bent dan waar dat briljante idee over gaat. Maar dat idee moet even wachten. Bij terugkomst stond er een mailtje voor me klaar waar in stond dat de inschrijving voor de Onderhoudsdag op 30 maart a.s. nu al vol zit! Aaaah, het is als mede-organisator een heerlijk gevoel als je ideeën zo blijken aan te slaan. Het voorziet blijkbaar in een gedeelde behoefte en, dit zeg ik nog even voorzichtig, ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat er meerdere gaan volgen.

Toertocht. Er is blijkbaar hier en daar onduidelijkheid ontstaan over de komende toertocht. De toertocht is open voor iedereen met en zonder ligfiets. Als je al een ligfiets hebt: prachtig, meenemen en meerijden! Als je nog geen ligfiets hebt en/of het gewoon een keer wil proberen, dan kun je er een huren bij de liggende hollander. Dat laatste is gewoon een extra service en zeker niet een doel. Het doel is gewoon een mooie toertocht op een ligfiets met een stel zeer interessante mensen.

Dat van die 'interessante mensen' is trouwens een zelf selecterend mechanisme. De keuze voor een ligfiets of de interesse daarin is al een afwijking van de norm. Bijgevolg hebben de meesten ook afwijkende psychologische opmaak wat tot interessantere ideeën, gedachten en gesprekken leidt. Je bent dus in goed gezelschap. Ik voel wederom een interessant artikel opkomen over de psyche van een ligfietser en hoop dat ik die ook deze keer weet te onderdrukken. Ik heb nog andere projecten op stapel staan. Om er maar alvast ééntje los te laten: Wie heeft er zin om vanuit de regio Eindhoven naar het Paastreffen te fietsen?

| 10:18 [reakties (0)] :: [link]

:: dinsdag, 26 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

FietsRai. Nog een project. Zoals het er nu uitziet zal ik op de komende FietsRai, vrijdag 8 t/m dinsdag 12 maart a.s., aanwezig zijn. Dit alles op uitnodiging van Challenge. Nu kan ik me voorstellen dat er vragen gesteld worden bij zoveel innige samenwerking met de grote namen in de ligfietswereld (de liggende hollander, Challenge, ...) vandaar het volgende statement:

1) Het gebruik van de namen Bryan®, Tevreden® en iedere combinatie van voorgaanden is gebonden aan de voorwaarden neergelegd door de ®-houder.

2) Deze voorwaarden zijn geheel onderhevig aan de willekeur van de ®-houder, in casu Bryan Tevreden, hierna aan te duiden met BT©. Over deze voorwaarden valt niet te onderhandelen behalve in die gevallen waarin het voor alle betrokken partijen duidelijk is dat samenwerking een hoger doel dient.

3) Daar waar de indruk gewekt wordt van belangenverstrengeling zou dit weleens het geval kunnen zijn. Dit is dan een voorbeeld van het bedoelde onder punt 2)

Dit is tevens een uitnodiging aan iedereen met interessante projecten en/of ideeën die zich lenen voor een vruchtbare samenwerking :-). Terug naar de FietsRai. Ik zal daar dus enkele dagen te vinden zijn achter/rond/op de Challenge stand. Kom gerust langs, het plezier van dit soort beurzen zit in het ontmoeten van mensen met vragen, meningen en ideeën. En geloof me, ik ben zeer herkenbaar.

De FietsRai valt dit jaar trouwens ook weer samen met de Op Pad beurs in hetzelfde gebouw.

| 10:11 [reakties (0)] :: [link]

:: woensdag, 27 februari, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Routine. Niet het meest spannende woord dat ik kan bedenken maar het heeft zeker een functie. Routine en Vrijheid zijn elkaars beste vrienden. Voorbeeld. Ik poets iedere dag m'n tanden, 2-maal, en naar ik aanneem, de meeste van jullie ook. Dit minimale onderhoud geeft mij de vrijheid tot in de lengte der dagen te genieten van eten en drinken.

Nog een voorbeeld. Voordat ik ga camperen test ik mijn MSR benzinebrander altijd even uit. Werkt alles nog, heb ik ook de juiste reserve-onderdelen bij me, sowieso, heb ik genoeg brandstof voor de trip. Eenmaal onderweg kan het moeten vervangen van zoiets simpels als een rubberen afdichtring al snel een hele dag in beslag nemen. Afhankelijk of je die bij je hebt en zo niet, waar je je dan bevindt (Scusi senor, te hasta 'afdichtringos' pour mios?).

Nog een voorbeeld. Deze site evolueert geleidelijk aan steeds meer naar een database back-end met een HTML front-end. Dat betekent dat de functionaliteit in dit geval uitgebreid wordt, de achterkant complexer wordt, maar het onderhoud dan weer simpeler. Het betekent ook dat ik niet altijd kan aannemen dat na een uitbreiding alles nog werkt. Ik werd wakker geschud door de zoekmachine, voor deze site, die ineens minder resultaten ging opleveren. Nu bleek dat verschillende oorzaken te hebben (automatische index niet geactiveerd, zoekrobot die verdwaalde) maar de boodschap was om ook hier routine in te bouwen en wekelijks de standaard functionaliteit te testen. Dit alles onder het moto: Assume nothing.

Laatste voorbeeld. Tot nu toe heb ik iedere week dat ik op de fiets heb gelegen braaf afgesloten met het schoonmaken en smeren van de ketting. Het effect is dat dat in mijn psyche aan het verworden is tot zoiets vanzelfsprekends als mijn tanden poetsen. Hoef er niet meer over na te denken, weet waarvoor ik het doe. Het enige wat er nog aan ontbreekt is een handig gadget zoals de elektrische Braun Oral B-plus die ik voor het tandenpoetsen gebruik. Eenmaal dat gedaan, de routine, kan ik me weer concentreren op het genieten van dit mooie stukje techniek.

| 02:53 [reakties (0)] :: [link]

Powered by Movable Type