Deze site functioneert beter en ziet er radicaal anders en beter uit in een browser die web standaarden ondersteunt. Bij gebruik van een dergelijke browser is dit bericht niet zichtbaar. Deze site is evenwel toegankelijk voor iedere browser of Internet device. Mocht u geen dwingende reden hebben om uw huidige browser te blijven gebruiken, bijv. een geldende bedrijfsstandaard, dan wordt u uitgenodigd een moderne browser te installeren door deze link te volgen.

Riders on a Storm Archief : maart 2002

:: zondag, 3 maart, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Weekend-Fun. M'n lichaam en geest gloeien nu heerlijk na van een prachtig weekend. Zaterdagochtend vroeg opgestaan om de toertocht van de dag daarop voor te (be)rijden. Mijn 'goed weer garantie' geldt blijkbaar ook voor de pre-toertochten want het was een letterlijk stralende dag. Het bleek ook nog eens een landschappelijk zeer mooie route.

Na ruim 70 km, waarvan 50-plus km eigenlijke toertocht, een snelle douche, boterhammen met pindakaas en chocopasta mee, snel de auto in richting Apeldoorn om de standbemanning en alles er omheen voor Challenge op de a.s. FietsRai door te nemen. Veel nieuwe gezichten en met veel experts aan tafel bleek het een aardige klus om gefocussed te blijven bij het onderwerp. Aan kennis en ervaring dus geen gebrek.

Later thuis de laatste zaken voor de toertocht van zondag doorlopen. Ik voelde me duidelijk minder zenuwachtig dan de eerste toertocht. 's Morgens toch weer uitgelaten als een kind, dus er zat ergens in het lichaam toch een prettige spanning. Jeroen opgehaald om 09:00 en deze keer was ik het Brabants kwartierke te laat. Geen nood we beginnen ware meesters te worden in het doorkruisen van de stad en in alle vroegte is de stad van ons en kunnen we stoplichten interpreteren als advies-signalen. Ignore at your own pleasure and peril.

Aangekomen bij de liggende hollander waren we toch weer de eersten. Niet lang daarna verschenen de anderen. Stefan had als verrassing nog enkele anderen meegenomen wat enkele late afzeggingen compenseerde en uiteindelijk zijn we met z'n negenen op pad gegaan. Het volledige verslag zal nog uit mijn pen rollen maar ik kan hier, nu, wel alvast de samenvatting geven. Het was weer een zeer prettige ervaring om de dag op deze manier met zulke uiteenlopende mensen en karakters door te brengen. Had ik al verteld dat ook deze keer weer mijn 'goed weer garantie' bewaarheid werd? Tel mijn zegeningen en zegen mijn tellingen. En negen bleek in dit geval een heel mooi getal. Later meer, alles is moe en ik wil me nog even wentelen in deze na-gloed.

| 11:21 [reakties (0)] :: [link]

:: dinsdag, 5 maart, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Klittenband. Weer zo'n uitvinding die zich kan meten met de tie-wrap en de paperclip. Vrij recent sneed ik het onderwerp aan van kettinggeleide buizen die tegen het frame aantikken. Niet dat je dat tikken ook daadwerkelijk hoort maar om de lak te beschermen zit er op die plaats op het frame een stuk tape. Die slijt en daarna kan het tikken tegen de lak beginnen.

Paul Voerman van Challenge had deze vraag ook gelezen en deed me de volgende oplossing aan de hand. Gebruik tape met aan de ene kant de plakkant (anders zou het geen tape zijn) en aan de andere kant de plastic haartjes kant waar normaal de harige kant van een klittenbandstrip op zou hechten. Het schijnt dat de hardheid van het plastic van de kettinggeleide buis en de klittenbandstrip aardig met elkaar overeenkomen wat tot minimale slijtage aan beiden leidt. Nog niet getest door mij maar een bezoek aan een fourniturenwinkel is niet ver meer weg.

Rai Amsterdam. Om mij als auteur de gelegenheid te geven om jou, de lezer, te ontmoeten is er een knusse gelegenheid georganiseerd. Nou, ik wou het eigenlijk knus houden, maar mijn uitgever wou Harry Potter-achtige toestanden voorkomen en heeft daarom maar de Rai in Amsterdam afgehuurd van 8 t/m 12 maart. Ter aankleding van de verscheidene hallen zijn er ook andere relevante evenementen gepland zoals daar zijn, de Op Pad Beurs en de FietsRai.

Maar het hoofd-event is eigenlijk toch wel de signeersessie van print-outs van deze site door mij. Foto's nemen mag ook. Je vindt mij op stand 90.236, wat niet geheel toevallig de Challenge stand blijkt te zijn. Je kunt mij persoonlijk treffen op vrijdag, zaterdag en maandag. De overige dagen, zondag en dinsdag, zul je het moeten doen met imitators. Goeie, maar toch imitators.

| 03:26 [reakties (0)] :: [link]

:: dinsdag, 12 maart, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Reisverslag. Het reisverslag van de toertocht van nu iets meer dan een week geleden is geplaatst. Nog zonder foto's want die moet ik nog uit verschillende bronnen lospeuteren.

FietsRai 2002. De FietsRai is vandaag bezig aan zijn laatste dag. Gisteren was mijn laatste dag op de beurs. Veel mensen gezien, gesproken en mogen enthousiasmeren. Ook leuk om de 'grote namen' binnen dit kleine wereldje te ontmoeten. En ik heb ook inderdaad enkele bezoekers van deze site live mogen ontmoeten. Blijft toch leuk en speciaal. De komende dagen zal ik de snippers van het nieuws dat is blijven hangen hier posten.

VDO. Gesprek gehad met een Duitse VDO engineer over mijn idee om de functionaliteit van mijn C10+ uit te breiden met een alarmsensor. Ook het probleem van het oppikken van stoorsignalen hebben we besproken. De analoge techniek van de C10+ blijkt inderdaad gevoelig voor bepaalde frekwentiepieken (127 kHz). Dus het passeren van een stoorzender (laptop, stoplichtdetectielussen) kan er voor zorgen dat bijv. de maximale snelheid een onzinnige waarde aanwijst.

Er zitten nog heel wat haken en ogen aan het idee van de sensor. Een daarvan is het beperkte straalvermogen van de transponder. Een ander is de frekwentieband zelf. Een deel van de problemen kan in de nabije toekomst overwonnen worden door over te gaan op digitale transmissie. Daar is VDO al mee bezig, maar het traject van idee tot productie schijnt zo'n 18 maanden in beslag te nemen!

Mark-Jan Bastian. Beurs-ontmoeting met Hurricane fietser van het eerste uur. Een zeer inspirerend figuur die op zijn manier de grenzen van de Hurri verkent. Bekijk zeker zijn video's over verschillende ligfiets toertochten en een uitgebreide instructie hoe met losse handen te rijden en te springen met de Hurri!

| 10:59 [reakties (0)] :: [link]

:: zaterdag, 16 maart, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

De Fiero, gloedvolle uitstralingFiero. De stand van Nazca op de FietsRai koesterde een nieuwe telg. Nu had ik daar onwaarschijnlijk mooie foto's van gemaakt maar mijn Trust SpyC@m heeft uiteindelijk meer van mijn wijsvinger dan van het fietsje vastgelegd. En het is inderdaad een fietsje, qua hoogte en lengte vergelijkbaar met de Hurri. Hij is er zowel in bovenstuur als onderstuur versie. Ik heb er even op mogen liggen en wat mij meteen opviel was het heerlijke voorgevormde stoeltje. Ik heb het ongetwijfeld temperamentvolle (fiero!) beestje niet aan een testrit kunnen onderwerpen, dus dat zal nog op een later tijdstip volgen. Wel kan ik zeggen dat het fietsje er zeer gelikt uitziet. Het is de eerste lage ligfiets van Nazca en in iedergeval qua looks zeer geslaagd.

Henk, het creatieve genie achter Nazca, en zijn vrouw bleken ook nog eens zeer aardige mensen om mee om te gaan. Een ware verademing binnen het ligfietswereldje.

Gimmick. De jongens van Optima waren ook vertegenwoordigd op de beurs met al(!) hun modellen. De enige nieuwigheid die ik kon ontdekken was de Gimmick. Een laag drie-wielig fun-ligkarretje met terugtraprem en besturing d.m.v. twee stuurstangen. Zag er grappig uit en is een leuk alternatief voor een skelter of gewoon raggen op de camping. Helaas geen foto en op hun eigen net gereviseerde site kwam ik ook geen foto's van het karretje tegen.

Feedback. Volgens veel van de bezoekers van de ligfietsenhoek op de beurs had Challenge duidelijk de mooiste stand. Ik hoefde daar niet eens dreigend voor te kijken. De mensen zeiden het gewoon spontaan zelf. Als standbemanning groei je daarmee nog eens extra boven jezelf uit. En de stand was inderdaad erg mooi. Eens kijken of ik nog een foto van Paul Voerman kan lospeuteren.

FietsroutenetwerkknooppuntsbordjeFietsroutenetwerk. Veel Nederlandser dan dit kan een woord niet worden. Een groot deel van Brabant, m.n. de Kempen en de Peel zijn nu voor fietsers bewegwijzerd door middel van knooppunten en bordjes naar die knooppunten. Het idee is dat je m.b.v. een fietsroutenetwerkknooppuntenkaart (sorry, deze was te mooi om niet op te schrijven) zelf een route kunt uit stippelen door gewoon van knooppunt naar knooppunt te rijden. De afstanden tussen de knooppunten staan aangegeven dus je kunt het zo lang/kort maken als je zelf wil. Dit ga ik allemaal uittesten bij de komende toertocht. Het netwerk sluit trouwens aan op de netwerken in Belgisch Brabant en Nederlands/Belgisch Limburg. Ik voel al weer een Meer-heuvelen Tocht aankomen.

Allfa Backbone. Radical Design, die jongens die die ongelooflijk mooie rugzakken en ligfietstassen maken, hebben een nieuwe ligfietstas die precies een hybride is. Het is dus tegelijkertijd ook een rugzak, een volwaardige daypack. Ook nu weer geen foto's maar het ziet er allemaal weer heel mooi uit. Ze hebben trouwens samen met tentenbouwer Birdland een opruimingsdag op 23 maart. Mijn eigen tent, de Elips, komt van Birdland en ik vind hem na al die jaren nog steeds de mooiste tent op de markt. Niet geheel toevallig is juist deze tent verkozen tot de Op Pad Tent van het Jaar 2002. Ach, zelfs als je je tijd ver vooruit bent loop je nog het risico uiteindelijk gelijk te krijgen.

| 12:23 [reakties (0)] :: [link]

:: zondag, 17 maart, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Lente. Het is nu alweer ruim een week lente. De natuur geeft het aan alle kanten aan alleen de kalender moet daar nog een beetje op inlopen. En al het moois komt weer naar buiten. De knoppen aan de bomen en struiken gaan open en er hangen andere geuren in de lucht. Dit is ook de tijd dat de roklengtes teruglopen en de vrouw iha nog mooier wordt. Mooie tijden.

Gisterochtend een trainingsrondje gereden in prachtig weer. Stralende zon en weinig wind. Alles en iedereen was vrolijker, de mountainbikers, wielrenners en de joggingclub. Naar aanleiding van tips van Arjen en Corinne van Noordenne (snelste vrouw ter wereld op een ligfiets) heb ik me deze keer niet toegelegd op snelheid maar op een constant omwentelingstempo. En afhankelijk van het wegdek en de wind betekende dat dat mijn snelheid varieerde tussen de 22 en 31 km/h. Bij thuiskomst helemaal niet het gevoel dat ik moe was, wel dat het lichaam lekker warm was.

Vandaag trouwens weer onderuit gegaan. Ik moest uitwijken voor een hondje die uit het niets opdook. Het was een paar honderd meter voor thuis en ik was eigenlijk al met de cooling down bezig dus ik reed niet zo hard meer. Deze keer ving de claxon van mijn AirZound de klap op. Die zit nu los, maar voor de rest geen schade. Hondje had ook niks. Had trouwens eerder die ochtend de AirZound al met succes toegepast op een boxer die mij achtervolgde. Na een korte blast stond de hond meteen stil en staarde mij verbaasd na. Althans zo leek het in mijn spiegeltje.

Kettinggeleidebuis. Na het rondje de fiets weer afgespoten, gedroogd en de ketting gesmeerd. Het viel me op dat ik in de loop der tijden (4 maanden) veel vuil heb verzameld in mijn kettingeleidebuis. Bij smering van de ketting komt een deel van dat vuil weer op de ketting terecht wat nou net niet de bedoeling was. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Idee. Ik schreef eerder al over het Fietsroutenetwerk in Brabant en Limburg. Ik heb nu ook de route van zondag 7 april a.s. gepland m.b.v. dit netwerk en de bijbehorende kaartjes. Bij het plannen van een route is het handig als je bij het noteren van de te volgen knooppunten ook direkt duidelijk krijgt hoe lang een route wordt. Natuurlijk kan je dit (en momenteel moet dat ook nog) met de hand doen maar als je dit kunt lezen, is het net zo handig om die punten via een webpagina in te voeren en dan automatisch te zien hoe lang die route wordt. Het zou nog beter zijn als je de kaart voor je hebt op het scherm en dan de knooppunten alleen maar aan hoeft te klikken waarbij je direkt online te zien krijgt hoe lang het allemaal wordt. Een printfunktie erbij voor het kaartje en apart nog eens alleen maar het lijstje met de knooppunten. En als we het echt nog fancy willen maken kunnen we ook nog suggesties opnemen voor bezienswaardigheden en eet/drankgelegenheden. Ik zal dit idee voorleggen aan de SRE die het netwerk in beheer heeft. Software-technisch is het vrij simpel alleen heb ik de rechten op de kaarten niet.

| 01:04 [reakties (0)] :: [link]

:: vrijdag, 29 maart, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Radio-stilte. Ben weer terug van een kort maar intens uitstapje naar de sneeuw. Ik heb me met een stel vrienden en collega's helemaal mogen uitleven in het snowboarden. Tot begin dit jaar hield ik niet eens van wintersport maar dat veranderde toen ik een paar weken terug voor het eerst op een snowboard stond. En verkocht! De sneeuw was matig, het weer uitstekend en de ervaring prachtig. En het is lekker om weer terug te zijn.

Webhost wisseling. De komende dagen wordt deze site getransferd van HostSave naar CornerHost. Ben tevreden over HostSave maar kan daar geen database draaien. Dat kan bij CornerHost wel en daarbij wordt die service ook nog gerund door een Amerikaanse vriend van me. Het is echt een klein wereldje op het Net. Als het goed is merk je niets van de transfer. Excuses voor eventueel ongemak.

Onderhoudsdag. Morgen is het dan zover. De voorbereidingen bij 'de liggende hollander' zijn bijna afgerond en zelf ga ik vanmiddag ook nog even mijn fiets afspuiten. Een schone fiets werkt iets makkelijker en prettiger. Ik voel weer een mooie ervaring opkomen.

Platte band. Ik heb m'n eerste platte band ook al weer achter de rug. Op zich niets spannends. Ik kreeg het uiteindelijk toch voor elkaar om het spannnend te maken. Ik kreeg met geen mogelijkheid mijn Sigma Lambda Jet goed aangesloten om mijn franse ventiel. In plaats van de band te plakken legde ik er een nieuwe binnenband in en leende een gewone fietspomp met verloopnippel bij de fietsenstalling die 20 meter verderop lag. Thuis ontdekt hoe ik de nippels van de Sigma om kan zetten zodat ik beide ventielsoorten aankan.

Het omleggen van de buitenband blijkt trouwens ook een vaardigheid op zich. Ik heb dat blijkbaar niet goed genoeg gedaan want m'n voorwiel heeft nu een ei-vorm en dat komt puur door het (niet goed / verkeerd) omleggen van de buitenband. Ik bewaar dat klusje voor de Onderhoudsdag morgen.

Klittenband. Heb nu ook klittenband aangeschaft om de tape te vervangen die op het frame zit om het tikken van de kettinggeleiderbuis op te vangen. Ook morgen aan te brengen.

Fietstassen. Op de FietsRai heb ik even de banaan-fietstassen van Elan en Radical Design naast elkaar mogen houden. Nu was dat alleen een visuele inspectie en dan winnen de Radical Design tassen het puur op esthetische gronden. Maar wie o wie heeft er relevante ervaring met één of beide tassen? Online reageren hieronder mag.

| 09:25 [reakties (0)] :: [link]

Powered by Movable Type