Deze site functioneert beter en ziet er radicaal anders en beter uit in een browser die web standaarden ondersteunt. Bij gebruik van een dergelijke browser is dit bericht niet zichtbaar. Deze site is evenwel toegankelijk voor iedere browser of Internet device. Mocht u geen dwingende reden hebben om uw huidige browser te blijven gebruiken, bijv. een geldende bedrijfsstandaard, dan wordt u uitgenodigd een moderne browser te installeren door deze link te volgen.

Riders on a Storm Archief : december 2002

:: donderdag, 12 december, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Vrieskou. De winter is een beetje vroeg dit jaar. Het is tot nu toe een prachtige herfst geweest met weinig regen en veel heldere dagen. Maar daarover binnenkort meer. Terug naar de aanstormende winter. Afgelopen vrijdag, na mijn wekelijkse massage reed ik van Nuenen terug naar Eindhoven en zowaar door de eerste dwarrelende sneeuwvlokjes.

Dit bracht meteen herinneringen terug naar mijn eerste ligfietstocht met Jeroen door de sneeuw over de hei. Was ook de eerste keer dat ik trubbels had met mijn remmen. Hoe Onze Jonge Helden door al deze tegenslagen de Mannen zijn geworden die ze nu zijn lees je hier.

Terug naar de huidige vrieskou. Maandag me eerst uitgebreid in de luren laten leggen door de NS. Ik had namelijk, net als vele anderen, de dienstregeling serieus genomen. Uren te laat en bevriezend op, door alle onheil toch wel gezellige, perrons. Goed uiteindelijk vanuit Amsterdam toch in Eindhoven gekomen waar ik de Hurri door de stad joeg genietend van de vrieskou.

Draaide net het terrein van het Philips-complex waar ik moest wezen op, schakelde nog even tandje lager voor de bocht en schakelde na de bocht weer op. Schakelde nog eens en nog eens maar de versnelling schoot maar niet in een hoger verzet. Terugschakelen ging met moeite maar opschakelen gewoon niet. Met als gevolg dat ik al snel in de kleinste versnelling zat. Hm, interessant. Eerst maar eens de werkdag doorkomen.

Later 's avonds naar huis, jawel in het kleinste verzet en dan is 7 km door de stad ineens toch wel heel lang. Later die avond fiets binnen gezet omdat het in de schuur net zo koud is als daarbuiten. Derrailleur schoongemaakt, kwam inderdaad wat aangekoekte modder vanaf, alles met de teflonspray bewerkt. Testrondje door de wijk en alles werkte weer 2x9 versnellingen. Ben ik goed, of ben ik goed?

's Morgens weer door de vrieskou, paar honderd meter gefietst en precies hetzelfde euvel. Gelukkig nog in een prettige versnelling en doordat de voorderailleur nog wel werkte kon ik zelfs goed wegkomen stoplichten en kruispunten. Maar uiteindelijk dus alleen nog maar een High & Low gear over. De liggende hollander geraadpleegd en het euvel was snel geduid: Vocht in de versnellingskabel dat bij deze temperaturen bevriest. Remedie: fiets binnen zetten vocht laten verdampen of kabel eruit, droogmaken, binnenkant van kabel en de kabel zelf doorspuiten met die magische teflonspray en alles weer in elkaar zetten.

Dat eerste werkte niet, dus het tweede laten doen. Stefan van dlh had het zo gepiept en ik heb weer geleerd hoe je dat het beste kunt doen. En de Hurri schakelt weer als een zonnetje en snort weer als een zeer opgewonden naaimachientje. Het is dat het zo koud is, anders zou ik er zelf opgewonden van raken.

| 10:35 [reakties (0)] :: [link]

:: vrijdag, 13 december, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

Hiep Hiep Hurri-ya. Zaterdag 23 november reed ik precies 1 jaar rond op mijn Hurricane. Tijd voor een klein feestje dacht ik zo. Alleen is dat er door allerlei andere spannende zaken binnen mijn huidige leven nog niet van gekomen. Maar tijd voor een terugblik is het dus wel. De meest zinnige en onzinnige metrieken schieten door mijn hoofd en omdat ik de censuur aan jou, mijn gewaardeerde lezer, overlaat, komt hier het onversneden lijstje. In 1 jaar tijd heb/ben ik:

Dank voor je bijdrage in het verleden, nu en in de toekomst om deze droom te kunnen leven. Het Universum is goed. De champagne voor de verjaardagsviering ligt overigens klaar in de koelkast.

| 12:17 [reakties (2)] :: [link]

:: zaterdag, 14 december, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

bscorpio.jpgVoor onder de Kerstboom. Iedere ligfietser zou een McGyver handy tool moeten hebben. Je weet wel, afhankelijk van hoe je het uitklapt is het een hogedruk luchtpomp, een fietstakel, een nachtkijker, een lasapparaat en gsm gekoppeld anti-diefstal systeem. Ik heb al een tijdje zo'n tool en wel de Scorpion van BBB.

Dit is echt McGyver waardig materiaal met 18 funkties: 5 gehard stalen ringsleutels, 7 gehard stalen inbussleutels, schroevendraaier, kruiskopje, spaaksleutels en een kettingpons. De Eco-versie die ik heb mist helaas wel de hogedruk luchtpomp, de fietstakel, de nachtkijker, het lasapparaat en het gsm gekoppelde anti-diefstal systeem. Blijft over een erg handy tool voor ongeveer 28 euro, dat ik al een paar keer zeer heb kunnen waarderen.

Het verhaal wordt alleen nog maar mooier. Dit zelfde tool is nu verkrijgbaar bij de Hema voor 14,90 euro! En inderdaad, het is precies hetzelfde tool alleen nu met het naamplaatje van de Hema erop geplakt. Dit is overigens precies dezelfde strategie die BBB volgt: Goede leveranciers zoeken en daar dan je eigen naam opplakken.

Goed, kon het dus niet laten, heb een tweede setje aangeschaft en weet nu al wie ik dit kado ga doen. Het zijn mooie tijden.

| 05:38 [reakties (0)] :: [link]

:: zondag, 22 december, 2002

van wiel naar woord door | Bryan

marathon.gifWinterbandjes. Rijd nu al weer een paar weken rond op mijn winterbandjes. Aan een Cycle Vision actie afgelopen juni heb ik een stel Schwalbe Marathon City 406's overgehouden. Deze bandjes hebben anders dan de Stelvio S-licks, die er tot dan toe op lagen, wel een profiel. Dit geeft mij de illusie in de bochten net iets meer grip te hebben. Puur psychologisch natuurlijk maar wel zo lekker in deze maanden. (4 van mijn 5 valpartijen vonden plaats in de winter....)

Klein detail bij het omleggen van deze bandjes: Er zit een voor- en achterkant aan het profiel. Dit had ik natuurlijk bij het omleggen niet door, met als gevolg dat het voorwiel een andere voorkant heeft dan het achterwiel. Vooralsnog merk ik er nog niets van bij het rijden. Normaal hoort er een merktekentje op de zijkant van de band te staan die de rijrichting aangeeft. Nooit geweten maar nu dus weer iets bijgeleerd.

Voor de technische hightlights van deze bandjes moet je de site van Schwalbe maar eens bezoeken. Altijd leuk om, hangend aan de bar tijdens een discussie over lease-auto's, te kunnen zeggen dat je weliswaar geen side impact protection systeem hebt, maar wel op silica compound, space technology kevlar puncture protection bandjes rondrijdt, bijvoorbeeld.

| 09:10 [reakties (0)] :: [link]

Powered by Movable Type