Deze site functioneert beter en ziet er radicaal anders en beter uit in een browser die web standaarden ondersteunt. Bij gebruik van een dergelijke browser is dit bericht niet zichtbaar. Deze site is evenwel toegankelijk voor iedere browser of Internet device. Mocht u geen dwingende reden hebben om uw huidige browser te blijven gebruiken, bijv. een geldende bedrijfsstandaard, dan wordt u uitgenodigd een moderne browser te installeren door deze link te volgen.

Riders on a Storm Onderhoud


Onderhoud. Het onderhouden van je fiets is niet alleen een noodzakelijk kwaad, het is daarnaast ook nog eens erg leuk. Ik heb ooit eens een Harley Davidson rijder horen zeggen dat hij Harley rijdt voor het gevoel en niet om er ieder weekend aan te hoeven sleutelen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het ligfietsen. Het grote voordeel is dan ook nog eens dat de techniek vaak veel simpeler is dan je je van te voren voorstelde. Je kunt dus heel veel zelf ter hand nemen. Dat zorgt er voor dat je potentiŽle problemen eerder onderkent en er ook eerder op kunt reageren. Zeg maar, nog voor dat het echt een probleem kon worden. Uiteindelijk wordt alles en iedereen daar blijer van: je fiets, jijzelf en je dealer/fietsenmaker (tenminste als het er eentje is met visie). Wees zo vrij te reageren/corrigeren daar waar je de behoefte voelt. Mijn kennis is, net als die van jou, onbeperkt doch onvolledig. Maar samen...

Algemeen

Onderstaande tabel geeft de werkzaamheden en kosten weer die gemoeid zijn met het onderhoud van mijn Hurri. Alle bedragen zijn in euro's.

Onderhoudsaktiviteiten dec 2001 - mei 2002: 1275 km totaal
item na x km km tot. kosten Opmerkingen
algemeen  
PTFE spray     4,50 smeerolie
fietsbel     4,50 lipje afgebroken na valpartij
fiets-takel     38,95 fietslift systeem om makkelijk onderhoud uit te kunnen voeren
remmen  
remhendel 240 240 (garantie) Wegvallende remdruk, waarschijnlijk braam op zuiger
remblokjes voor 240 240 (garantie) Onwaarschijnlijke slijtage door continue aanlopen
remblokjes voor 240 480 (garantie) Weer versleten tot op het metaal. Experiment met asymtrische compounds, d.w.x links EBC gold, rechts Shimano BR-M525 pad, gestart.
remblokjes achter 480 480 (garantie) Experiment met asymtrische compounds, d.w.x links EBC gold, rechts Shimano BR-M525 pad, gestart.
remchijf voor: Deore 480 480 (garantie) Experiment: onderzoeken of schijfslijtage remblokslijtage beinvloedt
remchijf achter: Formula 480 480 (garantie) Experiment: onderzoeken of schijfslijtage remblokslijtage beinvloedt
ketting  
wielen  

Top

Ketting

Het onderhoud dat ik tot nu toe aan mijn ketting heb uitgevoerd is erg simpel. Minimaal ťťnmaal per week maak ik de ketting schoon. Ik gebruik daarvoor een oude afwasborstel die ik tegen de ketting hou terwijl ik de trappers ronddraai. Een standaard of klem om de fiets rechtop te houden is erg handig. Met de borstel haal ik er zoveel mogelijk vuil eraf: zand, modder, gruis. Raak niet teveel gehecht aan je borstel want ze slijten snel als je ze op deze manier gebruikt.

Na de borstel hou ik een oude doek tegen de ketting om de laatste resten los te krijgen. Voor mijn gemoedsrust controleer de ketting dan ook nog even visueel. In alle eerlijkheid weet ik dan niet precies waar ik op controleer maar ik heb de illusie dat ik overmatige slijtage wel zou herkennen. (iemand nog tips)

Daarna gebruik ik smeerolie in een spuitbus om de ketting te smeren. Het smeermiddel is op P.T.F.E. (=polytetrafluoretheen) basis en minerale oliŽn. Het is roestwerend en tast metalen, rubber en plastics niet aan. Het merk dat ik zelf gebruik heet PTFE Spray Universal Lubricant van Motip. De olie spuit ik (met het meegeleverde slangetje op het spruitstuk) op de ketting aan het begin van de kettingbeschermingsbuis net achter het geleidingswiel ter hoogte van het stuurbalhoofd. Daar ik de ketting terugdraai verdwijnt de meeste olie ook direkt in de buis. Dit houdt je omgeving wat schoner. Als ik het heel erg netjes doe en er wat meer tijd voor neem dan zet ik ook nog een glazen potje (AH pindakaaspotjes maar dat heeft te maken met een andere verslaving) aan het andere eind van de buis om de overtollige olie op te vangen.

Wat mij betreft zit het kettingonderhoud er dan op. Ik doe dit meestal in het weekend en met een kwartiertje is het karwei dan wel geklaard. Kleine moeite toch? Ik doe het ook meestal voor een toertocht. Er is weinig zo mooi als het soepel snorrende geluid van een perfect gesmeerde ketting. Geen geratel of gekraak alleen maar prettig gezoem. Als ik op de tocht redelijk wat bagger heb opgepikt dan wil ik de ketting ook nog wel eens voor een tweede keer die dag smeren. Ik heb nog nooit gehoord van een ketting die ten onder is gegaan aan teveel smering.

Top

Remmen

Top

Wielen

Top

Powered by Movable Type